13

12

ADDENDUM - GOMA AANBEVELING 18 - NIEUWE TOELICHTING

ADDENDUM - GOMA AANBEVELING 18 - NIEUWE TOELICHTING

gemotiveerd (overigens zijn aansprakelijkstellingen nu en dan ook gestoeld 

op verkeerde feiten of gronden);

- de afwijzing van de verzekeraar regelmatig onvoldoende is gemotiveerd 

(ook afwijzingen zijn overigens nu en dan gestoeld op verkeerde feiten of 

gronden).

- Dit leidt er vervolgens weer toe dat het traject vastloopt en/of dat 

verzekeraars, zoals gezegd tot frustratie van belangenbehartigers, een 

substantieel deel van de verzoeken tot een gezamenlijk deskundigenbericht 

die op basis van Aanbeveling 18 worden gedaan, afwijzen.

Gezien de aard en de omvang van deze knelpunten heeft de Werkgroep besloten 

de voor u liggende nieuwe Toelichting te schrijven bij Aanbeveling 18. Hierin 

worden de belangrijkste achtergronden geschetst die bij de totstandkoming van 

de aanbeveling een rol hebben gespeeld. Ook worden enkele maatschappelijke 

ontwikkelingen geschetst, waarna een nadere interpretatie gegeven van 

Aanbeveling 18. Resultaat is een gestandaardiseerde en geschematiseerde 

uitwerking van het traject rondom Aanbeveling 18, die ruimte biedt om op termijn 

ook de tekst van de aanbeveling zelf aan te passen.

TOTSTANDKOMING AANBEVELING 18

Bij het opstellen van de GOMA 2010 is onder meer aandacht besteed aan 

de wenselijkheid van de inschakeling van een medisch deskundige, wanneer 

aansprakelijkheid eenmaal gemotiveerd door een verzekeraar is betwist en er 

tussen partijen verschil van inzicht blijft bestaan op medisch vakinhoudelijk 

gebied. 

In de eerste conceptversies van de GOMA zag de aanbeveling slechts 

op medewerking van verzekeraars om in gezamenlijk overleg tot een 

deskundigenonderzoek te komen. De kosten daarvan kwamen volledig voor 

rekening van het slachtoffer. Nog tijdens de totstandkoming van de GOMA 

is hierin echter verschuiving opgetreden. Vanuit belangenbehartigerskant 

werd nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de hoge kosten die met dergelijke 

expertises aan de zijde van patiënten (kunnen) zijn gemoeid. Omdat dit vanuit 

belangenbehartigerskant een cruciaal punt was voor het slagen van de GOMA, 

hebben de betrokken verzekeraars zich na veel wikken en wegen uiteindelijk bereid 

getoond enigszins op te schuiven. 

WERKWIJZE

De Werkgroep heeft een inventarisatie gemaakt van de problemen die in de 

praktijk worden ervaren bij de invulling van Aanbeveling 18. Op grond daarvan 

zijn de volgende knelpunten geïdentificeerd:

• In de aanloop naar een gezamenlijk deskundigenbericht bij medische 

aansprakelijkheidskwesties gaat het er in eerste instantie om een eventuele 

schending van de professionele standaard te duiden. Het komt echter te vaak 

voor dat partijen in deze fase buiten hun eigen deskundigheidsgebied treden. 

Soms worden juridische aspecten, zoals onduidelijkheden over de feiten of de 

bewijslastverdeling, bijvoorbeeld geadresseerd in het advies van de medisch 

adviseur. Andersom begeven juristen zich nu en dan, soms zelfs zonder dat 

daaraan een medisch advies ten grondslag ligt, op medisch terrein. Ook komt 

het voor dat generalistisch opgeleide medisch adviseurs adviseren over de 

professionele standaard ten aanzien van (zeer) specialistische behandelingen. 

Als gevolg van deze onzuiverheden in de rolverdeling is er regelmatig niet of 

onvoldoende voldaan aan de randvoorwaarden voor een geslaagd beroep op 

Aanbeveling 18, namelijk een goed onderbouwde aansprakelijkstelling alsmede 

een goed gemotiveerde afwijzing.

• Het traject met betrekking tot Aanbeveling 18 is voor de patiënt zelf vaak 

onduidelijk, bijvoorbeeld wat betreft de termijnen.

• Aan de kant van het slachtoffer is regelmatig géén medisch adviseur bij de 

kwestie betrokken. Als dat wel het geval is, laat de deskundigheid van de 

ingeschakelde medisch adviseur naar het oordeel van de verzekeraars vaak 

te wensen over, of is die althans onvoldoende afgestemd op de specifieke 

omstandigheden van het geval. 

• Financiering van een gespecialiseerd medisch advies is voor veel slachtoffers 

vaak (nog steeds) niet haalbaar.

• Van de kant van verzekeraars worden medische adviezen lang niet altijd in 

kopie aan belangenbehartigers verstrekt. Dit wordt door belangenbehartigers 

gezien als een gebrek aan transparantie en roept argwaan op over de 

bedoelingen van de verzekeraars en over de kwaliteit van de medische adviezen 

die aan hun beoordeling van de kwestie ten grondslag liggen.

• Het voorgaande heeft tot gevolg dat:

- medische adviezen aan beide zijden regelmatig onvoldoende zijn 

onderbouwd of lijken te zijn onderbouwd;

- de aansprakelijkstelling van het slachtoffer regelmatig onvoldoende is