9

8

ADDENDUM - GOMA AANBEVELING 18 - NIEUWE TOELICHTING

ADDENDUM - GOMA AANBEVELING 18 - NIEUWE TOELICHTING

daarbij nauwkeurig aan op welke onderdelen de afwijzing nog niet voldoet en 

waarom dat een gemotiveerde reactie in de weg staat.

• Binnen 6 weken na ontvangst van een “onvolledigheidsklacht” van de 

belangenbehartiger past de verzekeraar of het ziekenhuis de afwijzing waar 

mogelijk aan en verstuurt die opnieuw aan de belangenbehartiger. 

• Indien partijen vervolgens niet tot overeenstemming komen over de vraag of er 

op basis van Aanbeveling 18 een gezamenlijk deskundigenbericht zal worden 

opgestart, leggen zij hun verschil van inzicht binnen 6 weken vast in een 

Gezamenlijk Rotonde Verslag.  

GEZAMENLIJK ROTONDE VERSLAG - 

INHOUD  

Doel van een Gezamenlijk Rotonde Verslag is het kunnen (laten) beoordelen 

of er is voldaan aan de voorwaarden voor het opstarten van een gezamenlijk 

deskundigenbericht. Zoals gezegd zijn die voorwaarden het bestaan van (i) een 

goed onderbouwde aansprakelijkstelling, (ii) een goed gemotiveerde afwijzing en 

(iii) een verschil van inzicht op medisch vakinhoudelijk gebied, dat bovendien (iv) 

niet het gevolg is van een klassieke scholenstrijd. Het initiatief hiervoor ligt in 

eerste instantie bij de patiënt en zijn of haar belangenbehartiger. 

 

Met inachtneming van het voorgaande bevat het Gezamenlijk Rotonde Verslag in 

ieder geval de volgende elementen: 

1. Een overzicht van de relevante medische feiten waarover tussen partijen wel 

overeenstemming bestaat.

2. Een overzicht van de relevante medische feiten waarover tussen partijen geen 

overeenstemming bestaat.

3. Een verslag van het tussen (de medisch adviseurs van) partijen eventueel 

gevoerde overleg.

4. Een weergave door elk van beide partijen afzonderlijk van hun beoordeling van 

de relevante medische feiten.

5. Een gemotiveerde toelichting door elk van beide partijen afzonderlijk met 

betrekking tot de vraag waarom er wel of niet is voldaan aan de voorwaarden 

voor het opstarten van een gezamenlijk deskundigenbericht, waarin in ieder 

geval de volgende vragen worden beantwoord:

a. Waaruit bestaat het verschil van inzicht tussen partijen?

DISCUSSIE ROTONDE -  

GOEDE PRAKTIJKEN 

De Discussie Rotonde kent de volgende goede praktijken, waaraan partijen zich bij 

een beroep op Artikel 18 GOMA over en weer zoveel mogelijk conformeren:

• Indien de verzekeraar of het ziekenhuis van oordeel is dat de 

aansprakelijkstelling niet voldoet aan de daaraan te stellen eisen, wordt dat 

binnen 6 weken na ontvangst aan de belangenbehartiger gecommuniceerd. 

Met verwijzing naar Aanbeveling 12 en de bijbehorende toelichting geeft de 

verzekeraar of het ziekenhuis daarbij nauwkeurig aan op welke onderdelen 

de aansprakelijkstelling nog niet voldoet en waarom het innemen van een 

standpunt daardoor wordt belemmerd.

• Ook indien er naar het oordeel van de verzekeraar of het ziekenhuis nog 

medische informatie ontbreekt die voor een goede beoordeling van de kwestie 

van belang is, geeft de verzekeraar of het ziekenhuis dat met verwijzing naar 

Aanbeveling 15 en de bijbehorende toelichting binnen dezelfde termijn van 6 

weken en zo goed mogelijk gespecificeerd aan.

• Binnen 6 weken na ontvangst van een ‘onvolledigheidsklacht’ van 

de verzekeraar of het ziekenhuis past de belangenbehartiger de 

aansprakelijkstelling waar mogelijk aan en verstuurt die opnieuw aan de 

verzekeraar of het ziekenhuis. Tevens vraagt de belangenbehartiger eventueel 

nog ontbrekende medische stukken op en levert die zo mogelijk binnen 

diezelfde termijn nog aan.

• Indien financiële aspecten een en ander voor de belangenbehartiger onmogelijk 

maken, bijvoorbeeld vanwege het niet kunnen bekostigen van een medisch 

adviseur of adviserend medisch specialist, wordt dat expliciet en gemotiveerd 

aan de verzekeraar of het ziekenhuis gemeld. Partijen treden in dat geval in 

overleg over een eventuele oplossing. 

• Na ontvangst van een (aangevulde) aansprakelijkstelling en een (aangevuld) 

medisch dossier neemt de verzekeraar of het ziekenhuis op basis daarvan 

conform Aanbeveling 15 in principe binnen 3 maanden een gemotiveerd 

standpunt in. 

• Indien aansprakelijkheid door de verzekeraar of het ziekenhuis wordt 

afgewezen en de belangenbehartiger van oordeel is dat de afwijzing niet 

voldoet aan de daaraan te stellen eisen, wordt dat binnen 6 weken na ontvangst 

aan de verzekeraar of het ziekenhuis gecommuniceerd. Met verwijzing naar 

Aanbeveling 16 en de bijbehorende toelichting geeft de belangenbehartiger